23 Ocak 2013 Çarşamba

Kitap Yorumu: Odd ve Ayaz Devleri - Neil Gaiman


Odd ve Ayaz Devleri, Neil Gaiman'ın Türkçe olarak yayımlanan son kitabı. Kitap henüz Perşembe günü çıkmıştı ve Cuma günü benim elimdeydi. Eh, Neil Gaiman söz konusu olunca beklemeye hiç mi hiç gelmiyor, efendim. Çünkü neymiş; Neil bir harikaymış! Bana hasret çektiren, "ah olsa da okusam!" dedirttiren nadir yazarlardan kendisi. Çok seviyorum çok, öyle böyle değil. Karanlık, aynı zamanda eğlenceli tarafını, tuhaf huylarını, her şeyini. 

Sanırım bu kadar Neil Gaiman övgüsü yeterli, biraz da Odd ve Ayaz Devleri'ni anlatalım.

Kitap 96 sayfa(cık). Ve bir çocuk romanı. Tabii Neil'ın kaleminden çıkan çocuk kitaplarını bilirler onu daha önce okuyanlar. Odd ve Ayaz Devleri'ni İngiltere'de düzenlenen Dünya Kitap Günü için yazmış Neil. Bu kısacık kitap neler mi anlatıyor? Nors mitolojisi desem. 

Amerikan Tanrıları'nda doya doya, sindire sindire okumuştum Neil'in mitolojik kurgusunu. Ancak bu kitapta da hani tamamen olmasa da küçük bir tadını aldım aynı şeyin. Elbette yetmedi, yetemedi. Tadı damağımda kaldı. 

Bir Odd'umuz var. Norveç'teki bir kasabada yaşayan küçük bir çocuk. Babasını bir deniz seferinde kaybetmiş. Annesi ise daha sonra Şişko Elfred dediği sinir mi sinir bir adamla evlenmiş. Üstelik Odd o kadar talihsiz bir çocuk ki, babası gibi ahşap işleriyle uğraşmak için odun keserken bir ağaç düşürüp tek ayağını kullanamaz hale gelmiş. 




Köylülerin hasretle beklediği bahar ise gelmek bilmiyor bir türlü! Kış bu sene bir nedenden sürdükçe sürüyor. Ve Odd bir gün evinden çıkıp babasının bir zamanlar çalışmak için kullandığı kulübeye gidiyor. Odd bir sabah kulübede uyandığında kapısının önündeki tilkiyi fark ediyor. Tilkinin ona adeta peşinden gelmesini söylediğini anlayan çocuk tereddüt etmen peşine takılıyor hayvanın. Ardından bir kartal katılıyor onlara. Sonra da bir ağaç kovuğuna sıkışmışken kurtardığı ayı. Tilki, Kartal ve Ayı'yı onun yolunu kaybettiği kulübesine dönmesine yardım edince bizim Odd da onları içeri alıyor.

Gece yarısı konuştuklarını duyana kadar onların normal hayvanlar olduğunu düşünüyor Odd. Ancak durum öyle değil. Bu hayvanlar Tanrıların ta kendileri! Yani Odin, Thor ve Loki.  Üç Tanrı'yı hayvan formuna sokan ise evleri Asgard'ı ele geçiren bir Ayaz Dev'i. Tahmin edersiniz ki, Asgard'ı kurtarmak bizim küçük Odd'dan başka birinin görevi değil.

Nors yani İskandinav mitolojisini çok severim. Neil Gaiman yazınca daha da çok severim. Kitabın konusu bu olunca sevmem kaçınılmazdı bu yüzden. Ama dikkat etmeniz gereken bir şey var; bu bir çocuk kitabı. Öyle çok büyük beklentilere girmemek gerek. Ancak tadını yakalarsanız birkaç saatlik çok eğlenceli vakit geçirebilirseniz. Ben öyle yaptım. Kapağı kapattığımda suratımda bir gülümseme vardı.

Uzun lafın kısası; "ben çocuk mocuk dinlemem her türlü okurum arkadaş" diyenler hemen alsınlar kitabı. Neil Gaiman okuyup sevmiş olanlar ise herhalde çoktan kütüphanelerine koymuşlardır bile.

Son olarak bu kitap kesmedi Neil hasretimi hiç. Aksine tavan yaptırdı. En yakın zamanda elimdeki diğer kitaplarını da hatmetmeyi planlıyorum.

Puan: 5


Hiç yorum yok :

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...