7 Mayıs 2013 Salı

Kitap Yorumu: Gölge ve Kemik - Leigh Bardugo


Bir süredir okuma listemde duran Gölge ve Kemik'in sonunda üzerini çizebildim! Öncelikle bu kitabı neden bu kadar okumak istediğimi kısacık anlatayım; bir kere YA yani Genç Yetişkin kitabı, fantastik, hem de kendi dünyasını yaratmış, özgün bir fantastik, Rus kültüründen etkilenmiş, kapak tasarımı bir harika, içinde "Karanlıklar Efendisi" adında bir karakter var. Bu kadarı yeterli sanırım. Sonuncuyla çıtayı bulutlara değdirmiş bulundum.

Peki, Gölge ve Kemik bu saydıklarımdan sonra beklentilerimi karşıladı mı? Üzülerek söylüyorum ki, hayır. Maalesef çok farklı hayal etmiştim. Kitabın orijinal bulduğum kısımlarını sevdim. Gerçekten sevdim. Ama oralarda bir yerlerde hep eksik bir şeyler olduğunu hissediyordum okurken. Sayfalar ilerledikçe bu eksikler iyice kafamda canlanıp, yer edinmeye başladı.

Bir kere, başta da söylediğim gibi, yazar Leigh Bardugo kitabın başında haritasını da verdiği yeni bir dünya oluşturmuş. Ben böyle kendi dünyasını yaratmış fantastik romanlara tapıyorum. İnsanın kafasında tamamen oluşturabileceği bir kurgu oluyor. Hayal gücünü son zerresine kadar çalıştırman gerekiyor ve ben bundan aşırı zevk alıyorum. Fakat Gölge ve Kemik'teki dünyayı anlatırken yazar, hakikaten çok üstünkörü geçmiş bazı şeyleri. Grishaların ne olduğunu sadece bir paragrafta anlatmış. Ülkenin düşmanlarının sadece isimlerini vermiş. Yani detaydan ve betimlemeden biraz kaçmış. Bu da kafamda kurmaya bayıldığım o dünyayı beslemekte zorlanmama yol açtı. Yani, hayal ediyorsun etmesine ama sana yardımcı olmak için yazarın da bir şeyler vermiş olması lazım. 

Ayrıca kitaptaki karakterlere sıkı sıkıya bağlanamadığımı itiraf etmek zorundayım. Özellikle baş kahramanımız Alina'ya. Sen ki diyarın en güçlü kişilerinden biri olacaksın, hâlâ ürkek davranıyor, boyun eğiyor, kararsız kalıyorsun. Tabii bunu söylemeden önce Alina'yı ve Gölge ve Kemik'in konusunu azıcık çıtlatmakta yarar var.



Alina Starkov, kendi hâlinde, cılız, soluk yüzlü bir yetim. Çocukluk arkadaşı Malyen Oretsev ile beraber bir yetimhanede kalıyorlar ve bu kız ve oğlanın tek dayanakları birbirleri. Kitap, ikilinin çocukluklarından kısa bir bölüm anlatarak başlıyor. Daha sonra ise Alina bir genç kız olarak karşımıza çıkıyor. Ravka'nın ordularında kartograf olarak çalışıyor. Büyüdükçe ona karşı hislerinin değiştiği Malyen ise aynı birlikte izcilik yapıyor. 

Gölge ve Kemik'te bir normal sınıflar var bir de Grishalar. Grishalar, kraliyet tarafında kabul görmüş, özel yetenekli insanlar. Kendi aralarında sınıflara ayrılıyorlar onlar da ama normal bir köylüden kat kat üstün olduklarını söylesek yalan söylemiş olmayız. Grishalar'ın özel güçleri ise kısaca, doğadaki elementleri kontrol etmek. Her çocuk belli bir yaşa geldiğinde Grisha testine tabi tutulup, yeteneği olup olmadığı saptanıyor. 

Bir de Karanlıklar Efendisi var tabii. Orijinal metinde adı Darkling. Kendisi, ülkede kraldan sonraki en yetkili kişi. Ve, eh, adından da anlaşılacağı üzere gücü karanlığı kontrol etmek. Ayrıca süper yakışıklı, karizmatik falan olduğunu söylememe gerek yok sanırım.

Alina'nın yolu, bir volcra saldırısı sonrası Karanlıklar Efendisi ile, bir daha ayrılmamak üzere, kesişiyor. Alina'nın nadir bulunan gücü keşfediliyor, Karanlıklar Efendisi onu yanına istiyor ve bizim kız ne yapsın, kabul edip peşinden gidiyor.

Karanlıklar Efendisi/Darkling'den bahsetmişken söylemeden geçemeyeceğim; kötü adamlara duyduğum aşırı sempati artık bilinen bir gerçek. Buna rağmen karakter biraz altı boş anlatıldığı için kendisine ayılıp bayılamadım. Çok isterdim kötü adamların çoğunlukta olduğu kurgu karakter haremime eklemek ama olmadı. Aslında sadece o değil, pek çok karakterde aynı eksiklik var. Yukarıda da bahsettim zaten.

Alina'yı bir kahraman olarak hiç benimseyemedim. O güce yakışmadı o kız. Daha bir kick-ass olmalıydı. Malyen konusunda nötrüm. Darkling'i ise devam kitabımda bağrıma basma ihtimalim büyük.

Tüm bunlara karşın, kitap kendini okutturuyor. Hem de su gibi. Merak ediyorsun, okuyorsun okuyorsun. Sonlara doğru klişeden bunalıp hafif bir iç çekmem dışında sıkıldığımı söyleyemem. Kurgu daha sağlam olabilir miydi?: Âlâsı olurdu. Fakat Gölge ve Kemik bittiğinde devam kitabını merak ettiren kitaplardan. Bu yüzden ikinci kitabına göz atacağım sanırım.

Bilmeyenler için, Gölge ve Kemik Grisha üçlemesinin ilk kitabı. Şimdilik devam kitapları Türkçe olarak mevcut değil.

Karanlıklar Efendisi bu yorumu okuduğunuz için teşekkür eder ve iyi günler diler!
Puan: 3


Hiç yorum yok :

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...