29 Ağustos 2013 Perşembe

Kitap Yorumu: Anansi Çocukları - Neil Gaiman


Yaklaşık olarak Amerikan Tanrıları'nı bitirdiğim günden beri Anansi Çocukları/Anansi Boys'nın çıkmasını bekliyorum. Eğer Neil Gaiman'ın tadına bir kere vardıysanız, bağımlısı olmamanız kaçınılmaz. İthaki Yayınları da Temmuz ayından yayımladı kitabı. Eh, Ütopik Kızlar durur mu hiç, bir gaza gelerek okuma etkinliği düzenleme kararı aldık. Ben ve Zimlicous zaten Gaiman aşkından müzdaripti, diğerlerinin ise ilk denemeleri olacaktı. Fakat araya giren bir sürü şey dolayısıyla erteleye erteleye ancak yayınlayabiliyoruz. Hattâ etkinliği Kitab-ı Sevda yani Merve ile beraber yapabiliyoruz şimdilik. Devamı gelecek.

Anansi Çocukları, zevkle ve hızla okunan bir kitap. Aslında Neil'ın kitaplarını hızlı okumak adetim değildir. Her seferinde belirttiğim gibi; çok seviyorum onu! Eserleriyle, kişiliğiyle, her şeyiyle... Bu yüzden de kitaplarını hep sindire sindire okumaya çalışıyorum. Böylesi bana daha çok zevk veriyor. Ancak Anansi Çocukları'nı öyle hızlı okudum ki anlatamam. Kitap aşırı sürükleyici. Neil Gaiman kitapları için "Şu kadar sayfasını okuyun, sonra gerisi çorap söküğü gibi gelecek" dememe hiç gerek yok. Çünkü o ne yazsa okurum ben. Fakat eminim ki biraz ilgisini çeken okurlar da hiç zorlanmadan hatmedeceklerdir kitabı.

Anansi adı Amerikan Tanrıları'nı okuyanlara muhtemelen tanıdık gelecektir. Onun içindeki Tanrı kalabalığının bir üyesiydi kendisi. Hatırlamakta çok zorlansam da (1 yıldan fazla zaman girmiş araya. Zavallı hafızamı affedin.) az buçuk anımsar gibiyim. Yani iki kitap arasında bağlantı var ufacık, tabii bu Anansi Çocukları'ndan önce illa Amerikan Tanrıları'nı okumalısınız gibi bir zorunluluk gerektirmiyor. Minicik bir bağlantı. Dediğim gibi, çok da hatırlamıyorum ama kafamda bir yer edinmiş işte.

Amerikan Tanrıları'nı okuyanlar hatırlayacaklardır. Orada da "Biz burada kahvemizi gece kadar koyu, günah kadar tatlı içeriz..." diye bir cümle geçiyordu.
Anansi Çocukları'nda Şişko Charlie'nin hikâyesini anlatıyor bize Gaiman. Bakmayın adına, Şişko Charlie aslında şişko falan değil. Babası ona küçükken böyle seslendiğinden beri üzerine yapışıp kalmış bu lakap. Şişko Charlie aslında oldukça sıradan bir hayat sürüyor. Orta halli bir mesleği, bir nişanlısı var. Ta ki babasının ölüm haberi gelene kadar. Bu zamana kadar hep kaçınmaya çalıştığı, her daim onu utandıran babasının cenazesi için Amerika'ya dönüyor Charlie. Oradaki dört yaşlı kadından biri ona şu ana kadar adını sanını duymadığı, varlığından bile haberdar olmadığı kardeşinden bahsediyor. Ve babasının bir Tanrı olduğundan. Erkek kardeşi de Şişko Charlie'den farklı olarak elbette bir Tanrı sayılır. Ve tabii Charlie'nin kardeşine ulaşmak için yapacağı tek şey bir örümcekle konuşmak.




Burada Anansi'den biraz bahsetmekte yarar var. Anansi, Batı Afrika Mitolojisi'ndeki "trickster" yani tüm mitolojilerdeki hileci ve oyunbazlığın, aynı zamanda zekânın karşılığı. Kendisi "örümcek" ile sembolize edilir. Anansi ile ilgili tonlarca öykü var. Bazılarından kitapta bahsedilmiş. Ama genelde hayvanlarla, özellikle Kaplan'la sürekli uğraştığını görüyoruz. Açıkçası kitabın içindeki bu öyküleri okumak çok eğlenceliydi. Ayrı bir kitap olsa da zevkle okurdum. Hattâ kitap bittiğinde "keşke daha fazla olsaydı" diye hayıflandım azıcık.


Şişko Charlie, birgün bir örümceğe fısıldama gafletinde bulunuyor. Erkek kardeşi Örümcek bu sayede hayatında beliriveriyor. Örümcek, Charlie'nin tam aksi bir kişilik olmakla birlikte kardeşinin hayatını anında altüst ediyor. Onu belalara bulaştırıyor, düzenli dediği hayatını karman çorman ediyor. Anlayacağınız Şişko Charlie'nin hayatına Tanrı sihri karışıyor.

Daha önce okuduysanız, eminim biliyorsunuzdur. Neil Gaiman çok özgün bir tarzı var. Hem güldürür hem de kurduğu cümlelerle ağzını açık bırakır. Bazen de ağlatır. Anansi Çocukları da bir Neil Gaiman kitabı olmanın hakkını vermiş. Büyük bir iştahla okudum. Her seferinde söylüyorum ama bir kez daha dile getirmeden duramayacağım: "Sen yaz biz okuyalım, Neil!"

Unutmayın, "Tüm hikâyeler Anansi'ye aittir." Siz de bunların birinin, belki onlarcasının, içinde kaybolmak istiyorsanız Anansi Çocukları sizi bekliyor.

Kitab-ı Sevda'nın yorumu ve okuyucu testi için tık.

Puan: 5


Hiç yorum yok :

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...